Saturday, 23 February 2013

Talam Suji



Assalamualaikm wbt...
Semoga kawan-kawan sihat walafiat dan ceria selalu...kalo tak ceria..cuba buat kuih talam suji ni...InshaAllah ceria le bila dah dapat makan....hehehee...sebabnya buat kuih ni yang teramat senang...dan rasanya plak..yang teramat sedap...resepi ni dapat hasil google...tersangkut kt dapor tersohor Kak Siti dan  beliau dapat resepi ni dari chef idola ku Kak Hanieliza  ....terima kasih kepada kedua-duanya kerana berkongsi resepi berguna ni...sayang anda berdua!

TALAM SUJI

Lapis bawah :

1 1/2 cawan tepung suji
4 cawan santan cair
1 cawan gula pasir (atau secukup rasa)
sedikit garam
sedikit pewarna kuning

Lapis atas :
4 cawan santan pekat
1 cawan tepung gandum
2 s/b tepung kastad
2 s/b gula
1 cawan gula merah

Cara:
1. Masukkan semua bahan lapis bawah dalam periuk dan kacau atas api perlahan hingga agak pekat..
2. Masukkan dalam loyang dan ratakan. Kukus 15 – 20 minit
3. Adunkan semua bahan lapis atas.
4. Masakkan sekejap dan tuangkan atas lapis bawah.
5. Kukus lagi selama 20 minit.
6. Sejukkan dan potong. Hidangkan.

9 comments:

  1. Sedapnya nmpk kuih talam pagi2 mnggu cmni....

    ReplyDelete
  2. dah lama kita tak buat ..suke..

    ReplyDelete
  3. aslmkum ummi.. suke jer nk buat talam2 ni.. tpi anak2 ni semua selera omputis.. klau buat setalam la mak n ayahnya kene mgadap.. akk tgh mengunyah kuih bakar pandan semalam ni.. anak2 sentuh sepotong jer.. huhuuu.. hajat hati nk buat solan ujian (PK 1) dah merayap sampai dapur ummi pulakk...

    ReplyDelete
  4. Sedapnya...color pun cantik jew ummi..zila biasanye beli jew ..sbb malas nk buat..tp tringin jgk nk buat sndiri la..

    ReplyDelete
  5. Lagi ceria kalau dapat makan free.... meh hantar sepinggan.

    ReplyDelete
  6. Ummiiiiiii...
    Assalamualaykumwbh darling....
    Thanks for visiting......
    Huhuhuhu, Ayu now bercuti and in Al Khor....try to update blog ni....kikikiki...
    Tapi kalu dpt kuih talam suji ni...perghhhhhh........sedap dap dap....:)

    ReplyDelete
  7. assalam ummi
    nak jg sepiring tu, emmm sedappp sb akak memang suker suji he he
    cantik ummi potong, kalu akak hancuhh he hee

    ReplyDelete
  8. waaah..sedap buat utk minum petang.
    Nak sepiring..ada lagi tak tu ummi

    Cantik gamba ^__^

    ReplyDelete
  9. Assalamualaikum.... salam perkenalan Ummi.
    Singgah kat sini and follow sekali. Cantik kuih talam suji. Teringin saya nak cuba membuatnya.

    ReplyDelete