Monday, 22 December 2014

Kek Minyak


Assalamualaikum wbt...

Kebetulan terajin pulak nak mencuba resepi ni yg meletop baru-baru ni....
Hasilnya memang tak mengecewakan tapi mungkin sy terlebih ovalete menyebabkan kek ni agak kering....next time kena kurangkan sikit ovaletenya...manisnya cukup-cukup je..x terlalu manis..
Terima kasih Kak Azlita..terus memberi inspirasi!

Kek Minyak (copy dr  Kak Azlita Masam Manis )
5 biji telur 
3/4 cawan gula halus ~ 160 gm
2 cawan tepung gandum ~ 300 gm
1 sudu teh baking powder 
1 cawan susu pekat ~ 300 gm
1 sudu besar ovallate 
1 cawan minyak masak ~ 200 gm
perasa nenas atau pisang 
1 sudu teh esen vanila 
Pewarna


Satukan tepung dan baking powder kemudian di ayak, ketepikan
Dalam mesen pemutar, Pukul telur bersama gula dan ovallate hingga kembang dan gebu.
Masukkan susu pekat dan esen vanila dan  pukul sebati
Masukkan minyak masak dan perasa sambil dipukul lagi tapi hanya sekadar untuk adunan bergaul rata. 
Akhir sekali masukkan tepung gandum yang telah di ayak.
Kaup balik adunan dengan spatula hingga rata
Bahagikan adunan kepada 3 atau 4 bekas
Letakkan pewarna dalam setiap bekas mengikut kesesuaian
Gaul rata
Sediakan loyang 8 inc
Lapik dasar loyang dengan kertas minyak dan sapukan butter.
Tuangkan adunan berselang seli warna secara lingkaran hingga habis
Bakar dalam ketuhar yang telah di panaskan 15 minit awal
Suhu 170 C bergantung kepanasan oven masing-masing
Bakar selama 45 minit ~ 60 minit
Lepas 45 minit cucuk dengan lidi, jika ia keluar licin bermakna kek telah di bakar sempurna. Jika masih basah, tutup permukaan kek dengan kertas aluminuim dan bakar semula hingga ia masak sempurna
Keluarkan daripada ketuhar setelah kek masak dan letakkan atas redai
Potong kek setelah sejuk sepenuhnya. 

4 comments:

  1. Salam ummiaisyah.. kek minyak yg sgt glemer.. tun pon dh try sekali, senang bila guna ovalette, sure gebus.. hehe

    ReplyDelete
  2. Betul tu....Diana pun pernah Cuba...cuma belum buat colourful lagi...ari tu buat perasa pandan je....tapi kek memang gebu

    ReplyDelete
  3. slm rinduuuuuuuuuuuuuuuuu ummi...

    ReplyDelete
  4. waw sedap sekali bikin perut keroncongan saja... saya lagi konsumsi Jelly Gamat Gold G Obat Kanker Lambung Tradisional apakan tidak apa apa makan makanan ini???

    ReplyDelete