Saturday, 24 March 2012

Kek Oren

Assalamualaikum wbt...
hari ini sy nk kongsikan sebuah resepi yg mudah...mudah sebab sukatannya pakai sukatn cawan je...resepi ni dari Majalah Mingguan Wanita Edisi Raya 2008..Resepi asal ialah Kek Oren Badam..tp sbb saya tak masukkan badam jadinya Kek Oren saja..
Kek ini berstruktur padat...omputeh panggil Pound Cake...kawan saya makan dia kata kek ni macam kek orang dulu-dulu..hehehe
Dalam resepi ada perisa oren..tp saya takde perisa oren..hanya masukkan perahan oren dan parutan kulit oren..tp tetap tak dpt membangkitkan rasa oren..jadinya rasa orennya cuma manja-manja gitu...


Kek Oren 
1 1/2 cawan gula halus
1 1/2 cawan majerin
2 sdb susu pekat
1 sdt serbuk penaik
5 bj telur A
2 1/2 cawan tepung gandum
1 bj oren (parut kulitnya)
1/2 biji oren (perah jusnya)

1. Pukul gula dan majerin hingga kembang
2. masukkan telur sebiji demi sebiji sambil dipukul rata.
3. Tambahkan susu pekat diikuti tepung yang sudah diayak dengan serbuk penaik.
4. Tambah perisa oren dan gaul sebati.
5. Tambah parutan kulit oren dan jus oren.
6.Kacau rata dengan spatula.
7. Sapukan loyang pembakar dengan shortening dan tabur sedikit tepung.
7. Masukkan dalam loyang pembakar dan bakar hingga masak pada 180 celcius. (lebih kurang 40 minit)
Yang ini versi cupcake...

11 comments:

  1. Salam kak, yg cc tu comellnyerrrrr! kita paling suke makan kek oren dulu2 :D nmpk best pulak tgk kek oren akak ni, kalau nak buat kena dlm cup baru boleh buat sbb skrg ni malas betul nak buat kek sebuku gitu takut tak habis :D

    ReplyDelete
  2. assalam Umi
    suke kek sukatan cawan, mudahkan kerja he he
    wat cupcake comel2 camni nampak menarik la Ummi

    ReplyDelete
  3. ala tomeynyer..yang 2 ketul tu...geram2 nak ambik 1! hehe =) manja2 tu yang tak tahan tu..

    ReplyDelete
  4. Cantiknya kejadian! Kita tumpang pandang ajelah ye Umi he he hehh.
    Tentang pegedil tu, kenapa boleh hancur kalau digoreng... dulu Kak Amie pun begitu juga. Suatu hari bonda datang ke rumah kakak dan kami buat soto, rupanya kentang perlu digoreng dan jangan direbus sebab kata bonda kalau direbus, nanti pecah berderai waktu digoreng. Memang betul tu Umi...sejak hari itu kakak tak pernah rebus lagi, goreng saja... selamat!

    ReplyDelete
  5. lawoooo nyer kek kamuu.. eh aku pun ada resepi ni yang da ku siat dari majalah.. hahaha.. slalu jek berangan nak buat sbb cam tak susah sangat kan. lawooo n gebu la kek kamu tuuu

    ReplyDelete
  6. Salam Umie,
    Cantik kejadian kek Umie. Yg dalam piring 2 ketul tu untuk akak ker...hehehe

    ReplyDelete
  7. kat rumah ni ada jugak peminat2 tegar kek oren. Kalau buat kek oren mesti bau wangi je kan. hehe

    ReplyDelete
  8. Nak buatlah kek oren ni.. Mesti harum semerbak satu rumah.. :)

    ReplyDelete
  9. cantiknya kek oren ni. resepinya pun nampak mudah. tq share resepi ☺

    ReplyDelete